De Ede Doet rondes zijn twee keer per jaar, in maart en september.
Alle huishoudens in gemeente Ede ontvangen twee keer per jaar de Ede Doet waardebon in de brievenbus. Deze waardebon heeft een waarde van €7,50 en ontvang je van de gemeente. De waardebon kan je doneren aan één of meerdere initiatieven naar keuze.
Heb je zelf een goed idee? Dan kan je samen met je buurtgenoten waardebonnen verzamelen om te sparen voor een initiatief dat jouw buurt nog leuker, mooier en beter maakt. Denk aan een leuke activiteit voor kinderen, het samen onderhouden van een stuk groen of een buurtfeest.
Als je een Ede Doet account hebt, kun je een saldo opbouwen door het activeren van waardebonnen. Na het activeren van een waardebon wordt je saldo verhoogd met de waarde van de waardebon. Dit saldo kun je doneren aan een of meerdere initiatieven naar keuze.
Zorg ervoor dat je de waardebon activeert vóór de vervaldatum. De vervaldatum staat op de waardebon zelf.
Het saldo blijft minimaal een jaar geldig en vervalt aan het eind van het jaar na de activatie. Een voorbeeld: waardebonnen geactiveerd in 2025 vervallen 31 december 2026. Op je saldo pagina kun je zien hoe lang je opgebouwde saldo geldig blijft.
Wanneer je saldo doneert aan een initiatief, blijft dit saldo onbeperkt geldig. Ook wanneer de vervaldatum van jouw gedoneerde geld eigenlijk al verlopen is.
Op elke waardebon staat een unieke code. De code kun je gebruiken om het bedrag op de waardebon te doneren aan een initiatief. Zoek het initiatief op dat je wilt steunen, vul de activatiecode van de waardebon in en klik op doneer.
Let op! Jouw waardebon is voor een bepaalde tijd geldig. Activeer jouw waardebon voor de vervaldatum, anders vervalt de waarde. Deze datum staat op de waardebon.
Weet je nog niet wat je met de waardebon wilt doen? Maak een account aan op Ede Doet en activeer daarna jouw waardebon. Je ontvangt het bedrag van de waardebon op het saldo van jouw account. Dat saldo kan je op een later moment aan een of meerdere initiatieven doneren. Je huidige saldo kan je zien in je persoonlijke menu aan de rechterkant van de website of via je saldo pagina.
Jouw eigen saldo blijft minimaal een jaar geldig en vervalt aan het eind van het jaar na de activatie. Een voorbeeld: waardebonnen geactiveerd in 2024 vervallen op 31 december 2025. Saldo dat gedoneerd is aan een initiatief blijft geldig.
Controleer of de cijfercode van je waardebon goed is ingevuld. De waardebon kan maar één keer geactiveerd worden. Als je de waardebon wil activeren op je account om aan je saldo toe te voegen, zorg dan dat je bent ingelogd.
Het kan ook zijn dat de waardebon niet meer geldig is. De vervaldatum staat op de waardebon . Is deze datum al geweest? Dan kan je de waardebon helaas niet meer activeren.
Let op! Heb je de waardebon al geactiveerd en wil je deze doneren aan een initiatief? Doneer dan via 'saldo'. Als je je waardebon hebt geactiveerd en omgezet in saldo, heb je de activatiecode niet meer nodig. Als je de waardebon activeert en niet direct doneert, wordt de waarde bijgeschreven op je saldo op je account. Dit saldo kun je doneren aan één of meerdere initiatieven.
Je waardebon is een aantal weken geldig. In die weken kan je waardebon geactiveerd worden. Je kan de waardebon dan direct aan een initiatief doneren, maar je kan de waardebon ook activeren op je account. Het bedrag van de waardebon wordt dan bijgeschreven op je saldo. Op de waardebon staat de vervaldatum. Na deze datum kan de waardebon niet meer geactiveerd worden.
Het is momenteel niet mogelijk de waardebon zowel op papier als digitaal te verzenden. Een combinatie van beide systemen is technisch ingewikkeld en duur. We kiezen bewust voor de papieren versie omdat we hiermee alle inwoners van gemeente Ede bereiken en niet alleen degenen die digitaal handig zijn.
De begroting van Ede Doet is afhankelijk van het aantal waardebonnen dat wordt geactiveerd. We houden er dus rekening mee dat niet alle waardebonnen worden geactiveerd.
Activeren gebruik je om je waardebon geldig te maken. Na ontvangst van de waardebon heb je 4 weken de tijd om deze te activeren, deze datum staat ook altijd op de waardebon vermeld
Geactiveerde waardebonnen blijven geldig tot het eind van het volgende jaar (bijvoorbeeld de waardebonnen van 2025 zijn geldig tot 31-12-2026). Alleen geactiveerde waardebonnen kunnen gedoneerd worden.
Doneren doe je met een geactiveerde waardebon. Je kunt dit bij een eigen initiatief doen of een initiatief dat je een handje wilt helpen.
Klik hier om een account aan te maken. Vul de gevraagde gegevens in en klik op 'aanmelden'. Je kunt nu inloggen op Ede Doet. Je ontvangt een bevestiging per e-mail dat je account is aangemaakt.
Het kan zijn dat je de registratie nog niet hebt voltooid. Je ontvangt na het invullen van het aanmeldformulier een e-mail. Hierin staat een link waarop je moet klikken om je registratie af te ronden. Zo weet de website dat het door jou opgegeven e-mailadres ook echt van jou is. Het kan zijn dat de e-mail in de ongewenste mail of spam terecht is gekomen. Controleer dit als je geen e-mail lijkt te ontvangen.
Zorg dat je je e-mailadres en het wachtwoord goed invoert. Als je het wachtwoord bent vergeten, kun je onder het inloggedeelte het wachtwoord opvragen via jouw e-mailadres.
Is het niet gelukt om in te loggen? Neem contact op met de helpdesk van Ede Doet via 0318 - 24 01 18 of mail naar helpdesk@ededoet.nl.
Bij het aanmaken van een account vragen we je om je adres- en contactgegevens in te voeren. Alleen gemeente Ede en medewerkers van Stichting Ede Doet hebben toegang tot je persoonsgegevens. Deze delen we niet met anderen zonder jouw toestemming. Zonder je contactgegevens, kunnen wij je niet helpen. We nemen contact met je op als we nog vragen hebben over je initiatief, of bijvoorbeeld als nog iemand van de gemeente bij je langs moet om over jouw initiatief te overleggen. Daarnaast ontvang je automatische e-mails van initiatieven waar je bij betrokken bent.
Doe je een donatie aan een initiatief? Dan ontvang je een e-mail wanneer dit initiatief voldoende geld inzamelt en herinneren we je wanneer het initiatief plaatsvindt. Ook kan de gemeente op basis van adresgegevens van iedereen die zich aanmeldde bij Ede Doet een beeld krijgen welke delen van Ede actief zijn bij Ede Doet, en welke minder. Zo kan zij gericht promotieacties inzetten om de betrokkenheid in gebieden die minder actief zijn te vergroten. Door in te vullen in welk gebied je woont, blijf je daarnaast automatisch op de hoogte van initiatieven bij jou in de buurt. We sturen je hierover een e-mail.
Via Ede Doet kun je initiatieven steunen door:
Je waardebon te doneren.
Zelf een bedrag te doneren via iDEAL.
Je op te geven als vrijwilliger bij initiatieven.
Middelen, zoals materiaal, gereedschappen, apparatuur of producten beschikbaar te stellen.
Waardebonnen Alle inwoners van Ede ontvangen een waardebon in de brievenbus. Deze waardebon heeft een waarde van €7,50. Deze waardebon kun je inzetten om initiatieven van je buurtgenoten te steunen of je kunt ze sparen voor je eigen initiatief. Op de waardebon staat een activatiecode. Door deze activatiecode in te vullen op de website ontvang je de waarde van de waardebon als saldo op je account. Dit saldo kun je doneren aan een of meerdere initiatieven.
Bedrag doneren Naast waardebonnen biedt Ede Doet nog een manier om een bedrag te doneren aan een initiatief. Via iDEAL kunnen bewoners en bedrijven een bedrag doneren aan initiatieven. Dit kan een extra bedrag zijn naast een gedoneerde waardebon.
Vrijwilliger worden Alle initiatieven die je hulp kunnen gebruiken kun je herkennen aan het groene icoontje met een handje erin. Wil je een initiatiefnemer helpen bij de organisatie of uitvoering van het initiatief? Klik op 'Aanmelden als vrijwilliger' op de informatiepagina van het initiatief en geef op wat je kunt betekenen! De initiatiefnemer wordt automatisch per e-mail op de hoogte gesteld en neemt contact met je op.
Middelen beschikbaar stellen Om hun initiatief uit te voeren hebben initiatiefnemers soms materiaal, gereedschap, apparatuur of producten nodig. Deze initiatieven kun je herkennen aan het icoontje met een groen hamertje. Kun je de initiatiefnemers hiermee helpen? Klik op 'Middelen bijdragen' op de informatiepagina van het initiatief en vul in welke middelen je beschikbaar wilt stellen. De initiatiefnemer ontvangt een e-mail en neemt contact met je op om afspraken te maken.
Let op! De initiatiefnemer bepaalt zelf welke steun hij of zij via Ede Doet zoekt. Het is niet altijd mogelijk om jezelf aan te melden als vrijwilliger of een middel beschikbaar te stellen.
Je kunt op twee manieren de waardebon doneren aan een initiatief. Doneer de waardebon direct aan een initiatief door de activatiecode bij het initiatief in te voeren. Of activeer eerst de waardebon op jouw account en doneer het saldo later aan een of meerdere initiatieven.
Zo doneer je:
Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren.
Rechts onder het plaatje of filmpje zie je de opties voor doneren.
Kies voor 'saldo' als je de waardebon al op jouw account hebt geactiveerd en vanaf het saldo wilt doneren. Vul het bedrag in dat je wilt doneren.
Kies voor 'waardebon' als je de waardebon nog niet hebt geactiveerd en direct aan het initiatief wilt doneren.
Lees de voorwaarden en ga akkoord om te doneren.
Selecteer of je wel of niet anoniem wilt doneren. *
Klik op de knop 'doneer'.
Je hebt nu gedoneerd. Als je opnieuw naar het initiatief gaat, staat jouw donatie er nu bij.
* Je kunt ook anoniem een donatie doen. Vink dan de optie 'anoniem doneren' aan. Jouw naam is dan voor andere gebruikers niet zichtbaar in de donatielijst.
Ja, je kunt ook zonder een waardebon doneren. Je doneert dan vanuit je eigen bank(rekening) en niet met een waardebon. Iedere bezoeker en gebruiker kan via iDEAL een donatie doen aan een initiatief.
Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren. Klik onderaan de pagina op de knop ‘doneer’ en kies voor ‘iDEAL'. Kies jouw bank en vul het gewenste bedrag in dat je wilt doneren. Klik op de knop‘doneer’. Je gaat nu automatisch naar de betaalomgeving van jouw bank.
Nee, bij een donatie via iDEAL betaal je geen transactiekosten. 100% van je donatie gaat naar het initiatief dat je steunt. Ede Doet neemt de iDEAL transactiekosten voor haar rekening.
Ja, je kunt ook zonder account je waardebon doneren aan een initiatief. Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren. Vul de unieke code in van de waardebon en doneer!
Je kunt de waardebon ook aan iemand anders meegeven. Daarnaast is het ook mogelijk om zonder account een gelddonatie te doen via iDEAL.
Wil je je aanmelden als vrijwilliger of middelen doneren? Dan heb je wel een account nodig.
Ja, dat kan. Voor het doen van een donatie hebben wij altijd een aantal gegevens van je nodig. In het betaalscherm kun je wel aangeven dat je niet wilt dat je naam zichtbaar is in de lijst van donateurs. Op deze manier is je donatie voor bezoekers van de website niet zichtbaar.
Je maakt eerst een account aan op Ede Doet (of logt in als je dat al hebt). Ga vervolgens naar ‘mijn profiel’ en vink aan ‘Organisatieaccount gebruiken’. Vul naam en eventueel webadres in van jouw bedrijf/ organisatie en upload jouw logo. Sla deze gegevens op via de knop ‘wijzigen’ aan de linkerzijde. Als je nu een donatie doet aan een initiatief, wordt jouw logo toegevoegd onderaan de pagina van het betreffende initiatief met de toevoeging “Dit initiatief werd gesponsord door:”
Van de verschillende stappen hebben we een stappenplan gemaakt. Hier kun je die bekijken. Lees je het liever in tekst? De stappen staan hieronder uitgeschreven.
Stap 1: onderzoek je idee
Stel jezelf en je buurtgenoten de volgende vragen: bestaat je idee al? Waarom is het idee belangrijk voor de buurt? Voor wie is je idee bedoeld? Zijn zij enthousiast? Ede Doet initiatieven moeten aan een aantal regels voldoen. Dit zijn de belangrijkste regels: • Het initiatief is voor en door bewoners; • Het initiatief zorgt voor meer contact tussen buurtgenoten; • Het initiatief maakt de buurt mooier, leuker of beter; • Je hebt één jaar de tijd om voor een initiatief te sparen.
Kijk voor alle regels op www.ededoet.nl/spelregels. Praat erover met verschillende bewoners en doe je voordeel met hun op- en aanmerkingen. En vraag gelijk of ze mee willen doen! Zo maak je je plan sterker en de kans op succes groter. Ook een gesprekje met de gebiedsmanager, raadslid of samenlevingscoach (Malkander) kan nuttig zijn. Zij weten wie je eventueel (verder) kan helpen en kunnen je vertellen of je een vergunning nodig hebt. Voor de contactgegevens van de gebiedsmanager of raadslid kijk je op www.ede.nl. Voor meer informatie over de samenlevingscoach in de buurt kun je kijken op www.malkander-ede.nl of even bellen naar 0318 - 20 80 80.
Stap 2: meld je initiatief aan
Meld je initiatief aan op www.ededoet.nl. Binnen vijf werkdagen neemt één van de regisseurs van Ede Doet contact met je op. Deze beoordeelt jouw initiatief op de volgende punten: • Voldoet je initiatief aan de spelregels? • Geeft de wijkbeheerder toestemming? • Is je initiatief uitvoerbaar? • Is het haalbaar om in een jaar het nodige bedrag bij elkaar te sparen? • Klopt je begroting?
Stap 3: sparen
Hoera, je initiatief is goedgekeurd! Je kunt starten met cheques verzamelen. Maak een planning. Op welke tijdstippen ga je welke acties doen om je initiatief bij je buren onder de aandacht te brengen? Gebruik buurtplatforms, sociale media en flyers om je initiatief onder de aandacht te brengen. Lees meer tips op www.ededoet.nl/campagnetips.
Stap 4: voldoende gespaard
Je hebt het streefbedrag van je initiatief bij elkaar. Nu krijg je een mailtje van ons waar je je betaalgegevens kunt invullen of controleren. Je kiest wanneer je het bedrag wilt ontvangen. Controleer daar ook of de uitvoerdatum van je initiatief nog klopt. In de mail staat een knop voor de “financiële verantwoording”. Die heb je straks nodig in stap 7. Lukt het niet of heb je nog vragen over de betaling, neem dan contact op met de Helpdesk via 0318 - 24 01 18 of helpdesk@ededoet.nl.
Stap 5: inkopen doen
Het bedrag is uitbetaald. Nu kun je starten met de uitvoering en inkopen doen voor je initiatief. Let hierbij op een aantal dingen: • Bewaar alle betaalbewijzen (bonnen, facturen) van je uitgaven voor je financiële verantwoording. • Je uitgaven zijn hetzelfde als de begroting die je hebt opgegeven. Wil je iets anders kopen? Vraag dan eerst toestemming aan de regisseur van Ede Doet. • Doe geen (contante) betalingen als je geen officiële bon of factuur krijgt. • Geen handgeschreven bonnen. • KVK-nummers op facturen. Op facturen moet een Kamer van Koophandel-nummer staan. De organisatie moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. We kunnen “zwarte” betalingen (waarover geen belasting wordt betaald) niet goedkeuren. • Huur je iemand in? Vraag vooraf dus om een factuur met Kamer van Koophandel-nummer. Kan dat niet? Bespreek het dan eerst met de regisseur van Ede Doet. • Je mag geen kosten voor eten en drinken opgeven. • Je mag maximaal € 100,- besteden voor de huur van een accommodatie. • Gaan de inkopen van jouw initiatief via de wijkbeheerder? Bespreek dan met hem of haar wie de financiële verantwoording (bonnen en facturen) inlevert. Als je je niet aan bovenstaande regels houdt, bestaat de kans dat je achteraf geld terug moet betalen. Kijk voor meer informatie op de pagina “Veelgestelde vragen” op de website.
Stap 6: initiatief uitvoeren
Het is zover, de inkopen zijn gedaan, alles is geregeld. Samen met je buren voer je je initiatief uit! Vergeet geen leuke foto’s te maken van je initiatief. Deze gebruik je later bij je verslag voor op de website.
Stap 7: financiële verantwoording
Je initiatief is uitgevoerd. Nu lever je de financiële verantwoording in. Dit doe je door een foto van de bonnen en facturen te uploaden op de verantwoordingspagina van je initiatief. De helpdesk van Ede Doet controleert de financiële verantwoording en rond het initiatief af als alles goed is. Vragen of hulp nodig? Neem contact met ons op via helpdesk@ededoet.nl of bel 0318 – 24 01 18.
Stap 8: verslag inleveren
Maak tot slot een verslag van je initiatief, inclusief foto’s. Hiermee laat je aan andere Edenaren zien wat je hebt gedaan en breng je ze op ideeën. In je verslag kun je bijvoorbeeld aandacht besteden aan: • Beschrijving van het verloop van het initiatief. Waren er bijzonderheden? • Hoeveel mensen deden mee? • Is je initiatief voor herhaling vatbaar? • Heb je tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee kunnen houden of op kunnen letten? • Heb je tips voor andere initiatiefnemers hoe zij hun initiatief kunnen laten slagen? Het verslag en de foto’s plaats je zelf bij het initiatief op de website. De regisseurs van Ede Doet controleren het verslag en publiceren deze op de website.
Een initiatief aanmelden kan het hele jaar door. Vanaf het moment dat je initiatief op de website staat, heb je een jaar de tijd om waardebonnen te sparen. Daarom is het slim om je initiatief aan te melden vlak voordat een ronde begint. De rondes zijn in maart en september.
Om een initiatief aan te melden, heb je een account nodig op www.EdeDoet.nl. Voor het aanmelden van een initiatief is de voorbereiding erg belangrijk. Je wilt namelijk op een enthousiaste manier aan de mensen uitleggen wat je organiseert en waarom. Lees voor het aanmelden van je initiatief de voorwaarden van Ede Doet. Zo weet je zeker of je aan de slag kunt gaan met jouw idee!
De voorbereiding
Het is belangrijk om zo goed mogelijk te beschrijven wat jouw initiatief inhoudt. Zo vergroot je de kans om het initiatief te laten slagen. Denk voor de beschrijving aan:
een korte en duidelijke beschrijving van je initiatief
zorg voor minimaal twee medeorganisatoren
waar vindt het plaats?
voor wie organiseer je het?
wanneer vindt de activiteit plaats?
hoeveel geld heb je nodig?
wanneer wil je het bedrag compleet hebben?
wat kunnen mensen nog meer doen om het initiatief te steunen? Kun je bijvoorbeeld vrijwilligers gebruiken?
maak een leuke afbeelding of video om je initiatief onder de aandacht te brengen.
We raden je aan om eerst je initiatief op papier of een tekstdocument op de computer uit te typen. Dit voorkomt dat je per ongeluk al je ingevulde informatie kwijtraakt.
Initiatief aanmelden
Nu je het initiatief goed hebt uitgedacht, kun je het aanmelden op www.ededoet.nl. Via de knop MELD EEN INITIATIEF AAN vind je het aanmeldformulier. In dit formulier vul je in drie stappen de gegevens in die je in de voorbereiding hebt behandeld. Bij stap vier controleer je alle gegevens en meld je je aan!
HET INITIATIEF Hier vul je de algemene informatie in van het initiatief: je naam, een leuke overtuigende omschrijving, de datum van het initiatief en de datum tot wanneer mensen kunnen doneren, de locatie en twee medeorganisatoren.
BENODIGDHEDEN In stap twee vul je in wat je nodig hebt om het initiatief uit te voeren. Je kunt geld en middelen (gereedschap, versiering, meubels) inzamelen en vrijwilligers werven. Om geld en middelen in te zamelen vul je online in wat je nodig hebt en wat het per stuk kost. Hierbij kun je ook aangeven of mensen het gevraagde product kunnen uitlenen of schenken, bijvoorbeeld feestartikelen. Nadat alle benodigdheden zijn ingevuld, rekent Ede Doet automatisch het totaalbedrag voor je uit. Dit bedrag komt uiteindelijk bij je initiatief te staan. Bij stap 2 kun je ook eventuele inkomsten invullen. Ontvang je bijvoorbeeld van buren of lokale ondernemers geld dat je niet meer via Ede Doet hoeft te sparen, dan kun je dat bij 'inkomsten' invullen. Ede Doet rekent automatisch het nog te sparen bedrag voor je uit. Tot slot kun je aangeven of je vrijwilligers nodig hebt. Beschrijf daarbij duidelijk waarvoor je vrijwilligers nodig hebt.
FOTO/FILMPJE Bij stap drie zorg je ervoor dat je initiatief opvalt tussen de andere initiatieven op Ede Doet. Voeg een leuke bijpassende foto toe die een goed beeld geeft van het initiatief of ga een stapje verder en voeg een filmpje toe. Neem bijvoorbeeld een filmpje op met je telefoon, waarin je mensen oproept je initiatief te steunen. Je kunt het filmpje bij stap drie invoegen door eerst het filmpje op YouTube te plaatsen. Kopieer daarna de link (URL) naar de pagina.
TOT SLOT Tot slot loop je alle gegevens goed na in het overzicht. Als alle gegevens goed zijn ingevuld, kun je de aanmelding afronden.
Na aanmelding
Nadat je het initiatief hebt aangemeld, ontvang je via de e-mail een bevestiging. De gemeente Ede ontvangt automatisch jouw aanvraag. Zij neemt de aanvraag in behandeling en bepaalt of het initiatief wordt goedgekeurd. Ze controleert bijvoorbeeld of het initiatief voldoet aan de regels en voorwaarden, of het haalbaar is en of het budget realistisch is. Binnen vijf werkdagen neemt de gemeente contact met je op om de aanvraag samen met je door te nemen. Meer over regels en voorwaarden lees je op www.EdeDoet.nl. Nadat je een goedkeuring hebt gekregen, staat je initiatief online en kun je beginnen met campagne voeren!
Nadat je jouw initiatief hebt aangemeld op Ede Doet, ga je campagne voeren om het initiatief te laten slagen. Ede Doet helpt je hier natuurlijk bij, maar de grootste taak om vrijwilligers te werven, middelen en geld te verzamelen ligt bij jou! Bekijk de campagnetips voor handige tips of waardebonnen te verzamelen en een stappenplan.
Na de uitvoering van je initiatief, upload je de betaalbewijzen van je initiatief. Dit noemen wij de financiële verantwoording. Daarnaast upload je het verslag bij je initiatief. De financiële verantwoording hebben wij nodig voor onze boekhouding. De verslagen publiceren wij op de website, om anderen te inspireren.
Om de financiële verantwoording en het verslag te uploaden, log je in op Ede Doet en ga je naar je initiatief. Ga in het submenu (bovenaan de pagina) naar 'Verantwoording' om je bonnen en/of facturen te uploaden. Ga naar 'Verslag toevoegen' om je verslag te typen en foto's te uploaden.
In je verslag kun je aandacht besteden aan:
Beschrijven van het verloop van het initiatief. Waren er bijzonderheden?
Hoeveel mensen deden mee?
Is je initiatief voor herhaling vatbaar?
Heb je tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee moeten houden of op moeten letten?
Heb je tips voor andere initiatiefnemers hoe zij hun initiatief kunnen laten slagen?
Je kunt het verslag inleveren door eerst in te loggen op Ede Doet en naar je initiatief te gaan. Klik daar in het submenu (bovenaan de pagina) op ‘Verslag toevoegen’. In het tekstvak kun je jouw verslag schrijven. Tussentijds kun je je verslag opslaan met de knop ‘Opslaan’. Als je klaar bent met het verslag klik je op de knop ‘Insturen’. Onder het tekstvak kun je je foto’s uploaden. De regisseur controleert je verslag en zet het verslag online. Zo kunnen andere Edenaren jouw verhaal lezen.
Heb je een Ede Doet account? Dan kun je bij jouw profiel aangeven van welke wijk je graag op de hoogte blijft. Ga naar je profiel via de menuknop ‘profiel’ en selecteer de wijk(en) waarvan je graag op de hoogte blijft. Je ontvangt nu automatisch een e-mail van de Ede Doet gebeurtenissen van jouw geselecteerde wijk(en).
Heb je geen account, maar wil je wel op de hoogte blijven? Op www.EdeDoet.nl vind je rechts op de pagina een kader ‘op de hoogte blijven van nieuwe initiatieven’. Vul hier je e-mailadres in en selecteer de wijk die je wilt volgen. Je ontvangt nu automatisch een e-mail van de Ede Doet gebeurtenissen van jouw geselecteerde wijk(en).
Op www.EdeDoet.nl vind je bewonersinitiatieven die in de gemeente Ede plaatsvinden. Je ziet welke initiatieven binnenkort plaatsvinden en leest leuke verslagen van initiatieven die al zijn uitgevoerd. Zie je een initiatief waarvan je graag op de hoogte blijft? Klik op het groene vinkje ‘Volg dit initiatief’ rechts bovenin op de informatiepagina van het initiatief. Je ontvangt dan automatische meldingen van hoe het met het initiatief gaat via je e-mail. Als je een initiatief steunt met een bijdrage volg je automatisch het initiatief.
Om jouw initiatief uit te voeren, moet je 100% van je streefbedrag ophalen. Als je voldoende geld hebt opgehaald, ontvang je automatisch een e-mail.
Log in op www.EdeDoet.nl. Via een automatische pop-up in het scherm kun je de betaalgegevens invullen/controleren en de uitbetaaldatum opgeven. Krijg je geen pop-up te zien of heb je nog vragen over de betaling, neem dan contact op met de helpdesk via 0318 - 24 01 18 of helpdesk@ededoet.nl.
Als het bedrag is uitbetaald, ontvang je een bevestiging per e-mail. In deze mail staat ook een link waar je de betaalbewijzen kunt uploaden. Het is dus belangrijk dat je de bonnen van al je uitgaven bewaart om de kosten achteraf te verantwoorden.
Je mag een jaar lang sparen. Heb je tussen de 90% en 100% opgehaald? Dan kan de datum in overleg met één van de regisseurs verzet worden naar maximaal een jaar later. Zo kun je langer doorsparen.
Is het bedrag niet binnen een jaar bij elkaar gespaard? Dan stopt het initiatief en stort Ede Doet het saldo weer terug naar de donateurs.
Kun je je initiatief ook met een lager streefbedrag uitvoeren? Log in op www.EdeDoet.nl en pas de begroting aan. Log in op Ede Doet, ga naar je initiatief en klik op ‘aanpassen’ in het submenu. Op de tweede pagina kun je je begroting aanpassen. Nadat de regisseur van Ede Doet dit heeft goedgekeurd, wordt je initiatief uitbetaald.
Je kan de regisseur ook zelf bereiken via regisseur@ededoet.nl of 0318 - 68 05 05
Heb je geld overgehouden? Dan maak je dit over op de rekening van Stichting Ede Doet, onder vermelding van de naam en het ID-nummer van het initiatief. Zie hieronder de gegevens:
Je ontvangt het bedrag als saldo retour op je Ede Doet account. Dit bedrag kun je besteden aan een nieuw initiatief van jezelf of doneren aan een initiatief van een ander.
Een uitgave doen die niet in de begroting staat kan alleen na goedkeuring van de regisseur van Ede Doet. Neem dus eerst contact op met de regisseur. Je kan ook je begroting aanpassen. Dan ontvangt de regisseur hierover een bericht. Log in op Ede Doet, ga naar je initiatief en klik op ‘aanpassen’ in het submenu. Op de tweede pagina kun je je begroting aanpassen.
De financiële verantwoording zijn alle bonnen en/of facturen van de aankopen die je hebt gedaan voor het initiatief. Dit is nodig voor de boekhouding van Ede Doet en ter verantwoording aan de donateurs. Bewaar de bonnen en facturen dus goed!
Alle kosten die in de goedgekeurde begroting van het initiatief staan, mag je in de financiële verantwoording opgeven.
Als je een persoon of bedrijf inhuurt, vragen wij een officiële factuur van het bedrijf met daarop het KvK-nummer en een factuurnummer.
Doe geen (contante) betalingen als je geen officiële bon of factuur krijgt. Wil je toch een betaling doen zonder officiële bon of factuur? Overleg van te voren met de regisseur én vraag om een kwitantie. Op de kwitantie moet minimaal het volgende staan:
Naam door wie er een bedrag betaald is (waarschijnlijk jouw naam)
Het bedrag dat betaald is
Welke spullen en/of diensten geleverd zijn en hoeveel
Naam aan wie een bedrag betaald is (ontvanger van het bedrag
Datum van levering van de goederen of diensten
Handtekening voor ontvangst (van de ontvanger van het bedrag)
Als je een bon of factuur bent verloren, neem je contact op met de helpdesk. Probeer alvast een bewijs van de aankoop te verzamelen. Bijvoorbeeld foto’s van de gekochte spullen of een bankafschrift van de betaling. De helpdesk kijkt wat de beste vervolgstap is in deze situatie. Je kan de helpdesk bereiken via helpdesk@ededoet.nl of 0318 - 24 01 18
Het laten plaatsen in je straat betekent dat er 3 weken lang één parkeerplaats minder is;
Om het draagvlak te kunnen bepalen moet 2/3 van de bewoners achter de aanvraag staan (waar de ruimtemaker komt te staan moet er een akkoord zijn van álle direct omwonenden);
De ruimtemaker kan alleen worden geplaatst op een parkeerplaats langs 30 km wegen;
De ruimtemaker heeft als afsluiting plantenbakken. Bij de eerste plaatsing worden compost en planten geleverd, deze moeten door de bewoners zélf worden geplant. Bewoners zijn ook zélf verantwoordelijk voor het onderhouden (water geven) van de beplanting.
De ruimtemaker is voorzien van opklapbare banken en krijgen een slot. Hiermee wordt overlast voorkomen.
Je kunt de ruimtemaker aanvragen door een initiatief aan te maken bij Ede Doet. Laat in dit initiatief weten welk plan je hebt voor de ruimtemaker en hoe je deze wilt gebruiken.
We hebben onze privacyverklaring geüpdatet.
Als u verder wilt gaan, moet u akkoord gaan met de nieuwe privacyverklaring en een keuze maken uit de volgende opties:
Account verwijderen
Weet je zeker dat je jouw account op Ede Doet op wilt zeggen?
Als je akkoord gaat verwijderen we je account en zijn al je gegevens permanent gewist.